نقد فیلم بابل هفت هنر
نویسنده : هنگامه - ساعت 1:0 روز یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
 

 

 فیلم بابل آخرين فيلم الخاندرو گونزالس اينيارتو ، فيلمساز مكزيكي است كه در جشنواره سينمايي كن ۲۰۰۷سه جايزه از اين جشنواره را براي اين كارگردان به ارمغان آورد . فيلم مذكور روايتي سه گانه است ، مثل سه خط داستاني جدا كه در مسيرهايي ، تلنگري اشنا به ذهن مخاطب مي زند و مخاطب را در رسيدن به پايان فيلم همراه خود مي برد .

كارگردان : الخاندرو گونزالز اينياريتو ( Alejandro Gonzalez Inarritu )

بازيگران :

Brad Pitt.... Richard
Cate Blanchett.... Susan
Mohamed Akhzam.... Anwar
Peter Wight.... Tom

Harriet Walter.... Lilly
Trevor Martin.... Douglas
Matyelok Gibbs.... Elyse
Georges Bousquet.... Robert
Claudine Acs.... Jane

مدت زمان فيلم : 142 دقيقه / محصول : سال 2006 كشورهاي آمريكا و مكزيك / ژانر فيلم : درام - تريلر / رتبه فيلم در نظرسنجيها : 7.8 از 10 ( از بين 7،085 راي ) / توزيع كننده : كمپاني  Paramount Vantage / تاريخ اكران : 27 اكتبر 2006 ( 5 آبان 85 ) 

بابل ازبازي كودكانه ي دو نوجوان مراكشي با تفنگ شروع مي شود و اولين شليك آغاز گر داستانهايسه گانه  مي شود .در پي بازي كودكانه اين دو نوجوان با اسلحه ، زني امريكايي كه در اتوبوس جهانگردي است مورد شليك قرار مي گيرد و زن زخمي مي شود.در پي اين روايت داستان پرستارمكزيكي مطرح مي شود كه از دو كودك امريكايي پرستاري مي كند و قصد دارد براي شركت درعروسي پسرش سفر كند اما مشكلي دارد آن هم وجود دو كودكي است كه والدينشان در سفر هستنداز قضا اين والدين همان دو توريست اي هستند كه در مراكش مورد شليك زن خانواده قرار مي گيرد .

از طرف ديگر در توكيو دختر ژاپني كر و لالي كه احساس تنهايي زيادي مي كند در روابط اجتماعي و احساسي خود به انزوا كشيده مي شود و براي دنياي تنهاي خود دست به هر كاري مي زند حتي مقابله با نرم هاي تعريف شده در جامعه .

 

از طرف ديگر پي تيراندازي كه به زن توريست مي شود پليس امريكا به دنبال عامل مي گردد ، در صحنه هاي ديگربچه هاي اين دو توريست در بيابان گم مي شوند وپليس عاملان تيراندازي را پيدا مي كند و... واقعيتي كه اينيارتو با اين فيلم سعي در بازنمايي ان دارد واقعيتي اشنا در دنياي امروز ما است . در عصر مدرن كه به قول مك لوهان دهكده اي مي باشد دنيايي جهاني شده داريم كه مرزهاي ملي در ان با مرزهاي غير ملي درهم تنيده شده است . در چنين عصر ودوره اي جامعه تحت تاثير مستقيم وغير مستقيم حوادثي است كه در جوامع ديگر اتفاق  مي افتد در فيلم بابل اين موضوع را در كليت داستان مي توان ديد ، در صحنه اي كه كيت بلانشت  در نمايي نزديك كه به پنجره تكه داده است و زناني را نشان مي دهد كه با حجاب كامل در بيابان راه مي روند . در اين صحنه حضور جهاني شدن به عنوان يك فرايند در حال رشد به وضوح به مخاطب القا مي شود . كارگردان با استفاده از سه خط روايتي از سه جامعه مختلف و ارتباط نامرئي و زندگي گره خورده اين مردمان  مخاطب را به دنيايي مي برد كه يك اسلحه از توكيو تا مراكش و مكزيك و مرمانش را به هم گره مي زند در واقع كارگردان با اين فضا سازي مدعي نظريات مختلفي مي تواند باشد : 1. دنياي امريكايي شده و حضور پررنگ و موثر امريكايي ها در عصر جهاني شده 2. دنياي بي مرزي كه فرهنگ ها در كنار هم نقش بازي مي كنند . و انسان كه در اين همه غوغا و حضور تنها است . 3. خشونت ، جنگ رنگ زيرين و اصلي عصر جهاني شده است .

 اينيارتو در مصاحبه اي بيان كرد كه پي اصلي داستان ، افسانه ي قديمي بابل است : ((نمرود پادشاه بابل ‏‏‎‎، تصميم مي گيرد برجي بلند در بابل بسازد تا از ان بالا رود تا به جايگاه خدايان دسترسي پيدا كند  و به انها تيراندازي كند .به دستور خدايان ملك خواب كاري مي كند كه انها صبح فردا وقتي از خواب بيدار مي شوند تا از برج بالا روند هيچ كدام زبان ديگري را نمي فهمند و همه انها روي زمين پراكنده مي شوند. )) .

 

او در واقع مدعي عصري جهاني شده است كه زبانهاي مختلف طوري در كنار هم قرار گرفته اند كه با انكه براي هم بي معني هستند اما به يكديگر گره خورده اند ، اين مسئله را در صحنه هايي كه در فضاي بين توريست ها واهالي ان روستا است به خوبي مي توان حس كرد. فرهنگ جهاني شده در دنيايي امريكايي شده فضاي غالب در كل اين روايت سه خطي است  كه چند زباني : انگليسي ، اسپانيايي ، عربي ، ژاپني و ايما ،اشاره ، در كنار تم هاي مختلف موسيقي فيلم كه ساخته گوستاوو سانتائولولا كه از سه قاره درهم اميخته شده بود مصداق هاي بارزي براي اين مدعا مي باشد كه دنياي ما تحت فرهنگ جهاني شده است در عيني كه فرهنگ هاي ملي در درون ان حضور دارند.بحث قدرت امريكايي ها را هم در كل داستانها به خوبي مي توان ديد ، در پايان اين امريكايي ها هستند كه از مهلكه نجات پيدا مي كنند و... .نكته قابل توجه در فيلم تنهايي ادمي است در تمامي شلوغي هاي عصر تكنولوژي است ، تفنگي از توكيو و دنياي مدرن پسر مراكشي را كه حتي از ابراز علاقه به دختر مورد نظر خود ، مي ترسد وارد دنياي ادم هايي مي كنند كه در كنار هم تنها هستند زن و شوهري كه زن با ترديدي غمناك دست شوهر خود را مي گيرد و دختر ژاپني كه در كنار كامپيوتر ها ايستاده است و صدايي را كه تنهايش را مي تواند بشكند را نمي شنود . تمامي اين مردمان از نظر كارگردان در تنهايي به سر مي برند كه سخت درگيرش هستند ، به قول برد پيت يكي از بازيگران حرفه اي اين فيلم : ((تو يكباره از جهان كوچك اطرافت خارج مي شوي انگار يكباره از مرتع كوچكت پا به يك دشت بزرگ مي گذاري ، درست مثل همين است و بابل اين مسئله را نشان مي دهد ، اينده مهاجران كه هر روز بيشتر به چشم يك متجاوز  و اشوبگر به انها نگاه مي شود )).از ويژگي هاي بارز فيلم استفاده كارگردان از نابازيگر در كنار  بازيگران حرفه اي چون برد پيت ، كيت بلانشت ،...مي باشد در واقع با اين كار به نوعي فضاي واقعي را براي مخاطب ترسيم كرد تا مخاطب به نوعي هم ذاتپنداري با روايت كند. فيلم بابل راوي واقعيت جامعه است كه در چهارچوب و با استفاده از قابليت هايي كه صنعت سينما دارد به بازتوليد اين واقعيت در ژانر درام مي پردازد.صحنه اخر داستان كه دخترك ژاپني در اغوش پدر او را مي بخشد و دوربين از نماي نزديك دور مي شود تا به زمينه مي رسد به خوبي ذهن مخاطب را در جريان جامعه قرار مي دهد و از دختر ژاپني تا زندگي واقعي خود مخاطب او را همراه مي كند. از هنرهاي خاص ديگر كارگردان چند ژانري بودن فيلم را مي توان در نظر گرفت در واقع كارگردان با بازي با تصاويري كه به قول خود او از چهار كشور مختلف در عرض 1 سال فيلم برداري شدند و به كمك هنر مونتاژ به ظرافت وهنرمندي در كنار هم قرار گرفته اند براي مخاطب نقش فعال قائل مي شوند و او را درگير حل كردن پازلي از صحنه هايي مي كنند كه مدام كات مي شوند و درگير روايت اي جديد .مخاطب فيلم بابل شهروند دنياي جهاني شده اي است كه در قالب سينما و فيلم به طور اخص ايدئولوژي دهكده جهاني را به طور ملموس تري درك مي كند.

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: